Esteu veient les notícies relacionades amb Hivern (4a ed.) (Veure-les totes)

Manual de lectura del quartet estacional d’Ali Smith, a Núvol

Núvol publia un “manual de lectura” del quartet estacional d’Ali Smith. Carlota Rubio desgrana les claus del Quartet amb Laura Huerga, editora de Raig Verd, Dolors Udina, traductora, i els comentaristes dels quatre volums: Víctor García Tur, Marina Espasa, Raül Garrigasait i Carlota Gurt.

Es diu en aquest extens article, entre moltes altres coses:

“El Quartet és innovador pel seu vincle amb el present, però també per la recerca de formes de narrar-lo. Smith barreja veus, estils i gèneres literaris sense que el lector tingui temps d’adonar-se’n: “sap elevar-se fins a fregar la prosa poètica o davallar fins a una prosa de frase curta i punt i a part, disparada a boca de canó”, diu Gurt. També Huerga remarca la seva escriptura lúdica: “m’agrada que escriu sense por. No pensa en si el lector ho entendrà o si això ho hauria de dir o no. M’agrada que davant la pregunta de si ho hauria de fer o no —que segur que, com tots, es fa alguna vegada— ella sembla que respongui que si és per por, no, que si és per por, llavors és que ho ha de fer”.

 

‘Hivern’, a ‘Llegir.cat’

Manel Haro signa una ressenya d’Hivern, el segon llibre del quartet estacional d’Ali Smith. Diu Haro, entre d’altres:

“Aquest és un dels grans temes d’Hivern (…) les notícies falses que ens envolten”.

I també:

“Cada novel·la de la tetralogia es pot llegir de manera independent, així que els nexes entre Hivern Tardor no són argumentals sinó que les dues històries compateixen un mateix món, una mateixa mirada -la d’Ali Smith-, i una mateixa sensació que alguna cosa s’està ensorrant al nostre voltant”.

‘Hivern’, d’Ali Smith, a El Periódico de Catalunya

Sergi Sánchez firma una crítica d’Hivern, d’Ali Smith, a El Periódico de Catalunya. A propòsit d’un personatge de la novel·la, afirma això:

“Lux parece encarnar la esperanza en una novela que, de otro modo, tan preocupada por la decadencia de la política y la corrupción de las ideologías, podría resultar disuasoriamente nihilista. Luego, claro, está la luz de la prosa de Smith, y todo se ilumina”.

Ali Smith: “La ficció és el contrari de les mentides”

En aquesta entrevista de Núria Juanico a Ali Smith per al diari ARA hi llegim, entre d’altres declaracions de Smith, aquestes:

“La ficció és el contrari de les mentides. Una mentida existeix a propòsit per subvertir la veritat. La ficció existeix perquè així puguem acostar-nos a veritats que són difícils d’expressar o d’articular. Les fake news tenen una agenda. Les mentides també. L’agenda d’un relat és només el relat. Com més tractem, pensem i comprenem les estructures de la narrativa i les formes en què el relat ens resulta tan important, més bé entendrem les narratives que ens atribueix la història (i aquells als quals els agradaria controlar les narratives de la història)”.

‘Hivern’, d’Ali Smith, a L’Avenç

El número 474 (desembre 2020) de L’Avenç publica una ressenya d’Hivern, d’Ali Smith, el segon volum del quartet estacional d’aquesta prestigiosa escriptora britànica. Hi diu:

“L’editorial Raig Verd, que publica la seva obra en català, aborda ara, a un ritme d’un títol per any, la publicació del quartet narratiu integrat per Tardor (Premi Llibreter 2020), Hivern, Primavera i Estiu. A Hivern, el segon lliurament de la sèrie estacional, Smith congrega una sèrie de quatre personatges en un casalot de Cornualla on una família es disposa a celebrar el Nadal”

I també:

“La trama serveix a l’autora per llançar una mirada sàvia, divertida i contundent sobre l’era de la postveritat, la crisi de refugiats, la crisi climàtica i les notícies falses”.

‘Hivern’, d’Ali Smith, a la revista ‘Núvol’ de Nadal

A la revista Núvol de Nadal, en paper (pàg. 38-39), Anna Carreras hi signa un article dedicat als llibres de temàtica nadalenca, entre els quals Hivern, d’Ali Smith. L’article, que es titula “Per Nadal, cada ovella al seu coral”, diu:

“Ali Smith, que ha guanyat el premi Llibreter amb Tardor, ha publicat també Hivern (Raig Verd), una novel·la traduïda per Dolors Udina. Amb llenguatge jocós en la línia dels equívocs lingüístics de Shakespeare o de Nabokov, el llibre defensa la decència humana i l’art com a eina de transformació”.

Anna Carreras i Aubets, Revista Núvol Nadal 2020

Ali Smith, al ‘Regió 7’

El periodista Toni Mata signa una plana de l’edició impresa del passat dissabte, 14 de novembre, del diari Regió 7, en què parla d’Ali Smith i de les edicions en català de Tardor i Hivern d’aquesta autora. Hi diu:

“Fa un parell de mesos, el segell que dirigeix Laura Huerga va editar la segona part de la tetralogia, Winter / Hivern. I encara falta aparèixer en la nostra llengua Spring i Summer (aquesta, en l’anglès original, va sortir el darrer estiu).

El quartet estacional d’Ali Smith ha impactat en la literatura britànica amb quatre novel·les, quatre històries, que parlen del present sociopolític i les crisis que ens assetgen, però també de qüestions capitals per a l’autora com el temps i la relació que hi mantenim les persones, els corrents de fons de la societat que condicionen la nostra vida i l’essència mateixa de l’existència humana. Després de publicar Com ser-ho alhora i L’accidental, Tardor i Hivern refermen entre el públic de casa nostra la consideració de primera figura de què ja gaudeix Ali Smith en el panorama literari anglosaxó”.

“L’hivern enlluernador d’Ali Smith”

D’aquesta forma encapçala la seva ressenya d’Hivern, d’Ali Smith, Àlex Milián a EL TEMPS, on diu:

“El segon lliurament de la tetralogia de les estacions d’Ali Smith, Hivern, no decebrà els lectors que han llegit Tardor, tot i que no és imprescindible haver llegit aquella primera entrega per entendre aquesta nova estació. Són novel·les totalment independents”.

I també:

“L’estil de Smith és molt personal i pot necessitar un petit esforç lector per entrar-hi, però aquest esforç esdevé ràpidament un confortable embolcall literari —una còmoda butaca per llegir—, una experiència novel·lística apassionant, nova i, fins i tot, divertida.

Ressenya d”Hivern’ a El Matí Digital

Marc Peig signa aquesta ressenya d’Hivern, d’Ali Smith, on diu:

“(…) així com a ‘Tardor’ ens parlava del Brexit, de la burocràcia, del pas del temps i la condició humana entre d’altres, a ‘Hivern’ l’autora britànica se centra més en la família, en l’evolució vital, però sense deixar per un sol moment de banda els problemes de la societat actual a un nivell més ampli i global. Perquè aquest és sens dubte el punt fort d’Ali Smith: la capacitat d’imbricar, d’entrellaçar els problemes de la societat amb la vida dels seus protagonistes, en una narració que, malgrat sovint és desestructurada, manté una coherència narrativa que es desplaça entre personatges per deixar, en cada salt, una proclama, una denúncia, un crit d’alerta, ja sigui sobre els refugiats, la brutalitat a les presons i l’escenari en el que desfilen les nostres vides reals o artificioses.

‘Tardor’, d’Ali Smith, per Eva Piquer

Eva Piquer parla de Tardor, d’Ali Smith, al suplement LLEGIM del diari ARA:

Rellegeixo Tardor aquesta tardor del 2020 i cada passatge em ressona d’una manera diferent a com ho feia ara fa un any, quan vaig llegir la novel·la per primer cop. El vell a la residència, el futur més incert que mai, l’aire depressiu que es respira, el món sencer capgirat durant l’estiu: costa de creure que no parli de la crisi del coronavirus. Fins i tot m’encallo quan topo un parell de vegades amb un participi que fa uns mesos m’hauria passat desapercebut: confinat.