Esteu veient les notícies relacionades amb Ensenyar pensament crític (2a edició) (Veure-les totes)

“L’ensenyança de la llibertat”, Caràcters ressenya ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC

El número 94 de la revista literària Caràcters inclou una ressenya d’Ensenyar pensament crític de bell hooks per Núria Lorente. Entre altres coses es comenta:

“La utilització recurrent de preguntes, que obliguen el lector a una reflexió constant, serveixen a l’autora per a posar en qüestió les bases de l’aprenentatge i del nostre compromís amb ell. No és casual, per tant, que aquest tipus de metodologia se sostinga en una estructura per capítols breus on es dona explicació a les maneres d’aprendre i els referents continguts, enfocaments i els valors que han constituït el món de l’ensenyament al llarg del temps.”

I també:

“En definitiva, aquesta obra del bell hooks no sols serveix per a repensar el lloc que ocupa l’educació en la realitat actual, sinó que suposa una revitalització dels estudis entorn del pensament crític com a eina de transformació política i social i com a garantia de llibertat.”

La Vanguardia ressenya ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC, de bell hooks

Francesc Bombí-Vilaseca signa una ressenya d’ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC, de bell hooks, a La Vanguardia. Hi diu, entre d’altres coses:

“bell hooks, pedagoga, escriptora i activista feminista i antiracista radical, que va néixer el 1952 i va morir el desembre passat. Just llavors l’editorial Raig Verd tenia a les mans les galerades d’Ensenyar pensament crític (traducció de Josefina Caball), una pedra més per donar a conèixer l’obra d’aquesta autora que cada dia sembla més fonamental”.

I també:

“L’editora Laura Huerga creu que ara ja fa un temps que “la seva obra intel·lectual s’ha anat reivindicant, en part perquè es busquen altres veus, no masculines, no blanques, que ofereixin altres mirades, i la seva ha sigut una descoberta especialment lluminosa”.

I, encara:

“Atesa l’explosió actual d’edicions, és fàcil preguntar-se com podia estar tan invisibilitzada. Huerga ho té clar: “Perquè era una dona negra que treballava en escoles de segona, encara que fos buscat”. Però és una veu referencial “precisament perquè els temes que planteja són universals, les opressions, forces de poder i jerarquies són transversals, però també les solucions que ella proposa: el reconeixement de l’altre, la mirada d’igual a igual, i tot allò que es pugui enfocar des de l’amor, entre cometes i en un sentit molt ampli”. “Al final –conclou Huerga–, el que mou cap a la polarització, i el que alimenta l’extrema dreta és aquesta defensa d’allò individual, i de l’odi a l’altre. Ella estimula precisament el pensament crític, la diferència d’opinions i el debat per apropar-se i arribar a nous llocs”. Més llibres, més lliures, més pensament crític”.

Ressenya d’ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC: “Les reflexions sobre la lectura són interessantíssimes”

‘Lecturas sumergidas’ presenta una ressenya d’ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC, de bell hooks, on s’afirma, entre d’altres coses:

“Estoy pasando las páginas de uno de los ensayos de la autora, Enseñar pensamiento crítico, que acaba de publicar en castellano la editorial Rayo Verde, y no puedo dejar de asombrarme ante lo mucho que queda por conseguir, pese a todo lo que se ha avanzado. No puedo dejar de reflexionar sobre las corrientes retrógradas, de reacción antifeminista, que intentan poner freno, obstaculizar los cambios; sobre el trabajo del sistema patriarcal para que sus pilares básicos sigan en pie a través de los mensajes tóxicos de medios de comunicación convencionales que intentan silenciar, anular, ridiculizar, absorber, los principios de una corriente que hoy más que nunca debe basarse en la solidaridad, en la sororidad, como indica hooks, convencida de que el camino no debe ser en absoluto excluyente, de que los los hombres progresistas han de jugar un papel fundamental en su discurrir”.

I també:

“Las reflexiones sobre la lectura son interesantísimas en Enseñar pensamiento crítico. Frente a las nuevas tecnologías, “que violentan los sentidos y embotan la imaginación si no se usan de la forma adecuada”, la ensayista reivindica en todo momento el poderoso nutriente de los libros, defiende con vigor las bibliotecas públicas y agradece la labor realizada por las editoriales independientes que acogen el pensamiento disidente”.

Ressenya d’ENSENYAR PENSAMENT CRÍTIC al Quadern d’El País

Sota el títol “La necessitat del pensament crític”, Jordi Mir signa una ressenya del llibre de bell hooks a El País Catalunya. Hi diu, entre d’altres coses:

“És un llibre fonamental per a tothom a qui li interessi l’educació, en el sentit més ampli. Sempre ens estem formant, sempre ens estem educant, sempre estem aprenent, dins d’un aula o fora. Els problemes, els reptes als quals s’enfronta l’educació, no només estan presents en els centres educatius, de les edats que siguin, sinó que formen part del conjunt de la societat”.

‘Ensenyar pensament crític’, a CULTURAMAS

Ricardo Martínez Llorca signa una ressenya a CULTURAMAS sobre aquest llibre de bell hooks. Diu, entre d’altres coses:

“No se trata de un ensayo rabioso, pero sí pasional. Estamos frente a una declaración de amor por un oficio que representa, tal vez, la mejor virtud del ser humano, que surge de la posibilidad de entregarse a algo por un motivo que, a falta de una palabra menos afectada, llamaremos amor. Así enseñaremos a los estudiantes a lidiar con  los conflictos, con las diferencias de pensamiento; les enseñaremos que es posible aprender en entornos educativos marcados por la diversidad, les enseñaremos a enfrentarse al mundo real.”